TERMÉKEK
MENÜ

D3-vitamin: miért fontos pótolni a hiányt

D vagy D3-vitamin? Mi a különbség?

Tartalomjegyzék

A szervezet természetes módon termel D-vitamint, amikor közvetlen napfénynek van kitéve a bőrünk. Bizonyos élelmiszerekből és étrend-kiegészítőkből is hozzájuthatunk a D-vitaminhoz, így biztosítva a megfelelő vitaminszintet a vérben. Megmutatjuk a D-vitamin jótékony hatásait, a szükséges napi bevitel mennyiségét, valamint szót ejtünk D-vitamint tartalmazó élelmiszerekről is. Melyik a legjobb D-vitamin? D3-vitamin kisokos kezdőknek és haladóknak. 

A D-vitamin fajtái: mi a különbség a D-vitamin és a D3-vitamin között?

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin a D1-, D2- és D3-vitaminokat tartalmazó vegyületcsaládban. Szigorúan véve a D-vitamin azonban nem igazi vitamin, hanem egy hormonszerű előanyag, amelyet a szervezet egy kalcitriol nevű hormonná alakít át. Ez a D-vitamin biológiailag aktív formája.

A D-vitamin két fő formában létezik:

  • A D2-vitamin (ergokalciferol)
  • A D3-vitamin (kolekalciferol) 

A D3-vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben található meg, míg a D2 főként növényi forrásokból származik. A D3 jobban megemeli az általános D-vitamin-szintet, és tovább is tartalékolja a szervezetet, mint a D2-t. 

A szervezet a D-vitamint a nap UV-B sugarai segítségével tudja előállítani, mégpedig a bőrben. A D3-provitamin a bőrben UV-B sugárzás hatására D3-previtaminná, majd ezután szintén UVB-fény segítségével D3-vitaminná alakul át.

A D-vitamin hatása

A D-vitamin hozzájárul 

  • a kalcium és a foszfor normál felszívódásához és hasznosulásához,
  • az egészséges csontozat, az egészséges izomfunkció, a normál fogazat és a vér normál kalciumszintjének fenntartásához, valamint
  • az immunrendszer normál működéséhez, ráadásul
  • szerepet játszik a sejtosztódásban is. 

Milyen tünetei vannak a D-vitamin-hiánynak?

A D-vitamin-hiány kockázata többek között ezekben az esetekben áll fenn:

  • túl kevés napozás (különösen időseknél és az otthonokban élőknél, valamint olyan embereknél, akiknek a ruházatuk miatt alig érintkezik a bőrük napfénnyel);
  • alultápláltság vagy egyoldalú táplálkozás;
  • a D-vitamin nem megfelelő hasznosulása és felszívódása (pl. krónikus gyulladásos bélbetegségek, coeliakia);
  • fokozott igény (például terhesség és szoptatás);
  • fokozott D-vitamin-kiválasztás a vesén keresztül (veseelégtelenség, nefrotikus szindróma);
  • bizonyos gyógyszerek (pl. epilepszia elleni gyógyszerek) szedése esetén.

A D-vitaminhiány tünetei felnőtteknél a következők lehetnek:

  • fáradtság;
  • hajhullás;
  • súlyos csont- vagy izomfájdalom;
  • terheléses törések, különösen a lábakban, a medencében és a csípőben;
  • nagyobb fogékonyság a fertőző betegségekre.

Ha D-vitamin-hiányt diagnosztizálnak nálunk, az egészségügyi szakember valószínűleg D-vitamin-kiegészítők szedését fogja javasolni, de oda kell figyelni a táplálkozásra, és arra is, hogy több időt töltsünk a szabad levegőn. 

A D-vitamin pótlása természetesen

A természetes D-vitamin forrásként a következő élelmiszereket érdemes fogyasztani:

  • lazac,
  • szardínia,
  • hering,
  • tonhal konzerv,
  • csukamájolaj,
  • marhamáj, illetve
  • tojássárgája.

Mivel nem mindig lehet elegendő D-vitaminhoz jutni kizárólag napozással és táplálkozással, ezért a D-vitamin-kiegészítők szedése segíthet.

D3 vitamin adagolása

Mennyi D-vitamin kell naponta?

A megfelelőnek tekinthető vérszérum szint 50-100 nanomol/l (nml/l) között mozog. Általánosságban azonban elmondható, hogy a 75 nm/l-es szint fogadható el normál tartománynak. A Semmelweis Egyetem 2021-ben kiadott ajánlása alapján a következő számok az irányadóak a D-vitamin bevitelére (NE=Nemzetközi Egység, 1 NE = 0.025 μg):

  • Csecsemők és kisgyerekek számára: 400 NE
  • Kisiskolás korban: 1000 NE
  • Kamasz- és felnőttkorban: 2000 NE

Az ajánlás szerint a szükséges mennyiségű vitamin akár heti egy alkalommal vagy havi egyszeri adagban is pótolható egészséges felnőttek esetében. Súlyos COVID-19 betegség alatt viszont 5 napig 12 ezer NE-et, utána pedig 4000 NE-et kapnak a betegek a kórházi ápolás idején.

D3-vitamin bevitele étrend-kiegészítőkkel 

Télen a napsugarak a mi földrajzi szélességünkön túl gyengék ahhoz, hogy a bőrben elegendő D-vitamin termelődjön. A szervezet ekkor a kalcifediol formájában tárolt D3-vitaminra támaszkodik, melynek raktárai főként az izom- és zsírszövetekben találhatók. Ha azonban nyáron nem töltöttük fel a raktárakat, a megszokott élelmiszerekből álló étrend nem képes pótolni a hiányt. Mivel október és március között a szervezet alig vagy egyáltalán nem tud D-vitamint termelni, ezért legtöbbünknek D-vitamin pótlására van szüksége étrend-kiegészítők formájában. 

Melyik a legjobb D-vitamin?

Érdemes alaposan körülnézni, mielőtt kiválasztod a számodra megfelelő D-vitamin-készítményt. Mindenképp ügyelj arra, hogy ne lépd túl a biztonságos felső beviteli szintet, amely felnőttek esetében napi 4000 NE, azaz 100 mikrogramm. Válassz jó minőségű D-vitamint, amely megbízható forrásból származik.

Az USA medical K2+D3 kapszulája magas dózisú K2 és D3-vitamint és kalciumot is tartalmaz, ezen felül BioPerint is hozzáadtak a hatóanyagok felszívódásának segítésére. A K-vitamin hozzájárul ahhoz, hogy a kalcium a szervezetben a csontokba és a fogakba épüljön be az erek vagy más lágyszövetek helyett. A kapszula két napi adagja 125 mikrogramm D3-vitamint tartalmaz, így optimális a mennyisége a napi ajánlott bevitelhez mérten.

Prémium minőségű vitaminokat, ásványi anyagokat, növényi extraktumokat szeretnél szedni? Nézz körül az USA Medical étrend-kiegészítői között, és támogasd az egészségedet egész évben!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Jelenleg a termékeket árusító forgalmazók betegséget megelőző vagy azt kezelő hatásokról, gyógyhatásokról és jótékony hatásokról nem állíthatnak semmit, ahogy az ezekre történő utalás sem megengedett. Informálódáshoz ajánljuk még a a CBD-t használók beszámolóit közvetítő fórumok böngészését, amiből annyit mindenképp megtudhatunk, hogy mások mit tapasztaltak a CBD olaj alkalmazása során. Azonban fontos kiemelni, hogy a CBD nem gyógyszer, nem étrend-kiegészítő és az USA Medical CBD termékeinek nem tulajdonítható gyógyhatás.

Az Európai Parlament (EP) legutolsó hivatalos álláspontja arról, hogy mire jó a CBD? itt olvasható: (Medical use of cannabis and cannabinoids 2019).

Népszerű cikkeink

Legkelendőbb termékeink

Weboldalunk sütiket (cookie) használ melyek az oldal techikai működéséhez szükségesek. TÖBB INFORMÁCIÓ