TERMÉKEK
MENÜ

Az E-vitamin szerepe, hatása és kutatása

e vitamin

Tartalomjegyzék

“Melyik vitamin mire jó” rovatunkban most az E-vitamint vesszük górcső alá. Miért fontos ez a tápanyag, és miben találhatjuk meg a legkönnyebben? Mikor alakulhat ki vitaminhiány, és mire ügyeljünk az E-vitamin pótlásánál? 

Az E-vitamin eredete és jól hasznosuló formája

Az E-vitamint 1922-ben fedezték fel, 1935-ben izolálták és 1938-ban szintetizálták először. Mivel patkánykísérletek során először olyan vegyületként azonosították, amely elengedhetetlen a megtermékenyített petesejtek számára az élve születéshez, a tokoferol nevet kapta a görög eredetű “születés” és “hordozni” jelentésű szavak után. 

Az E-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amelynek több formája is létezik, de az alfa-tokoferol az egyetlen, amelyet az emberi szervezet képes hasznosítani. Mind a természetes, mind a szintetikus tokoferolok oxidációnak vannak kitéve, ezért az étrend-kiegészítőkben a stabilitás érdekében tokoferil-acetátot hoznak létre belőlük. 

Az E-vitamin ajánlott napi mennyisége 14 éves és idősebb férfiak és nők számára napi 15 mg (vagy 22 nemzetközi egység, IU), beleértve a terhes nőket is. A szoptatós kismamáknak valamivel többre, napi 19 mg-ra (28 NE) van szükségük.

Mire jó az E-vitamin?

Az E-vitaminnak fontos szerepe van a szervezetben antioxidáns hatása miatt, mivel a szabad gyököknek nevezett káros molekulák semlegesítésével védi a sejteket az oxidatív károsodástól.  Az antioxidáns vitaminok, köztük az E-vitamin is, az 1980-as években kerültek a figyelem középpontjába, amikor a tudósok kezdték megérteni a szabad gyökök szerepét a rák, a látásvesztés és számos más krónikus betegség kialakulásában.

E-vitamin-hiány

Bár az E-vitamin hiánya általában ritka, leginkább bizonyos állapotoknál fordul elő: 

  • A zsírfelszívódási zavarokkal járó betegségekben szenvedők, beleértve a cisztás fibrózist és a Crohn-betegséget, fokozott kockázatnak vannak kitéve.
  • Bizonyos ritka örökletes betegségeknél, például Bassen-Kornzweig szindrómánál nagyobb a valószínűsége a hiánynak.
  • Elégtelen táplálékbevitelnél, például a fejlődő országokban élő gyermekek és az anorexia nervosában szenvedő embereknél az alultápláltság következtében szintén kialakulhat E-vitamin-hiány.

Az E-vitamin hatása kutatások szerint

Az már régóta köztudott, hogy az E-vitamin hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez. Azonban a tudományos világ nem állt meg itt, napjainkban is számos kutatás zajlik az E-vitamin további lehetséges hatásainak feltárása érdekében.

Nézzünk is néhányat, a teljesség igénye nélkül:

Egy 2021-es tanulmány az E-vitamin és a C-vitamin kombinációjának 8 héten át történő napi adagolásának lehetséges hatásait figyelte meg az oxidatív stressz markereken. 

  • Az E-vitamin hatása a bőrre

Az E-vitamin szerepét bizonyos bőrbetegségek esetén, például ekcémánál is vizsgálják, de a kutatások jelenleg korlátozottak, tehát egyelőre még nem lehet gyógyhatásokról beszámolni. 

  • Az E-vitamin hatása a mellre

Kutatások vizsgálják az E-vitamin használhatóságát a ciklusos masztalgia, azaz a menstruációs eredetű mellfájdalom kezelése során. 

  • Az E-vitamin hatása a hormonokra

Vizsgálják az E-vitaminnak az ösztrogénszintre gyakorolt hatását.

Az E-vitamin mellékhatása

Az E-vitamin többnyire biztonságos a legtöbb ember számára, ha napi 1000 mg-nál kisebb adagban szedik. A mellékhatások kockázata a nagyobb dózisoknál nő, a tünetek közé tartozhat a hányinger, a fáradtság és a fejfájás. Az E-vitamin szedése valószínűleg nem biztonságos, ha napi adagja túllépi az 1000 mg-nál nagyobb dózist.

Miben van E-vitamin?

Az E-vitamin megtalálható növényi olajokban, diófélékben, magvakban, gyümölcsökben és zöldségekben, például

  • a napraforgó- és a szójaolajban,
  • a mandulában,
  • a répában, 
  • a kelkáposztában, 
  • a spenótban, illetve
  • az avokádóban. 

E-vitamin forrás: állati eredetű élelmiszerek

A hús- és halféleségek, a máj és a tojás is tartalmaznak némi E-vitamint, de a tényleges mennyiség nagyban függ az állatok takarmányozásától. 

mire jó az e-vitamin?

E-vitamin kapszula és multivitamin készítmények E-vitaminnal

Az E-vitamin tabletta és csepp formájában is elérhető, de a kapszula is népszerű a táplálékkiegészítők között vitaminpótlás esetén, de fontos tudni, hogy az étrend-kiegészítő készítmények nem helyettesítik az egészséges életmódot és a vegyes, kiegyensúlyozott étrendet.Az USA medical Multivitamin for Women és a USA medical MULTIVITAMIN for Men termékek az E-vitamint és a további, az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat a természetben található növények és gyümölcsök erejével ötvözik, mint amilyen például a tőzegáfonya, a galagonya, a szőlőmag, a gránátalma és a fekete ribiszke kivonata. Ha kipróbálnál más prémium minőségű készítményt is, nézz körül a webshopunkban egyéb étrend-kiegészítőkért!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Jelenleg a termékeket árusító forgalmazók betegséget megelőző vagy azt kezelő hatásokról, gyógyhatásokról és jótékony hatásokról nem állíthatnak semmit, ahogy az ezekre történő utalás sem megengedett. Informálódáshoz ajánljuk még a a CBD-t használók beszámolóit közvetítő fórumok böngészését, amiből annyit mindenképp megtudhatunk, hogy mások mit tapasztaltak a CBD olaj alkalmazása során. Azonban fontos kiemelni, hogy a CBD nem gyógyszer, nem étrend-kiegészítő és az USA Medical CBD termékeinek nem tulajdonítható gyógyhatás.

Az Európai Parlament (EP) legutolsó hivatalos álláspontja arról, hogy mire jó a CBD? itt olvasható: (Medical use of cannabis and cannabinoids 2019).

Népszerű cikkeink

Legkelendőbb termékeink

Weboldalunk sütiket (cookie) használ melyek az oldal techikai működéséhez szükségesek. TÖBB INFORMÁCIÓ