TERMÉKEK
MENÜ

Folsav és folát: hogyan jussunk hozzá elegendő mennyiségben?

folsav, folát

Tartalomjegyzék

Bár a folsav és a folát között különbség van, gyakran mégis egymás szinonimájaként használják őket. Miért fontos a folsav a várandósság során? Hogyan válasszunk készítményt, ha szervezetünk hiányt jelez? 

B9-vitamin: mi a különbség a folsav és a folát között?

A folát a B9-vitamin természetben előforduló típusa. Mielőtt a véráramba kerülne, az emésztőrendszer a B9-vitamin biológiailag aktív formájává alakítja át, amely 5-MTHF néven, illetve L-metilfolátként ismert. A folsav a B9-vitamin szintetikus formája, amelyet pteroilmonoglutaminsavnak is neveznek.

Miben van folsav?

A folsavval többnyire étrend-kiegészítő formájában találkozhatunk, forrásai közé tartoznak a még a folsavval dúsított reggeli gabonafélék is. 

A folátok természetes forrásai

A magas foláttartalmú élelmiszerek közé tartoznak:

  • a spárga
  • az avokádó
  • a kelbimbó
  • a leveles zöldségek, mint a spenót és a fejes saláta. 

A folsav hatása 

A folát részt vesz a normál aminosav-szintézisben és szerepet játszik a sejtosztódásban, emellett hozzájárul 

  • a normál vérképződéshez.
  • a normál homocisztein-anyagcseréhez,
  • a normál pszichológiai funkció fenntartásához, illetve
  • az immunrendszer megfelelő működéséhez.

Folsav terhesség előtt

A várandósoknak, illetve már a tervezett terhesség előtt folsav szedését javasolják a súlyos születési rendellenességek megelőzésére, mivel a folát a terhesség alatt részt vesz az anyai szövetek növekedésében is. 

folsav vitamin terhesség alatt

Folsavhiány és ajánlott mennyiségek

A folsav naponta elfogyasztandó mennyiségét ajánlott napi adagnak (RDA) nevezik. A folsav RDA-értékét étrendi folát-egyenértékben, azaz DFE-ben adják meg. Ennek az az oka, hogy a szervezet jobban felszívja a táplálékkiegészítőkben lévő folsavat, mint az élelmiszerekben található folátot.

  • 1 mcg DFE megegyezik az élelmiszerekben található 1 mcg foláttal, míg 1 mcg DFE megegyezik a folsav étrend-kiegészítők 0,6 mcg-jával. 
  • Az ajánlott napi adag felnőtteknél 400 mcg DFE. 
  • Terhesség esetén az RDA 600 mcg DFE, míg szoptatás esetén 500 mcg DFE. 

A folsav más B-vitaminokkal együttműködve szabályozza a homocisztein nevű aminosav szintjét. A homocisztein magas szintje ugyanis a szervezetben növelheti a szívbetegségek és a stroke kockázatát. Emellett az emésztési zavarok, például a cöliákia megakadályozhatják a szervezetet a tápanyagok megfelelő felszívódásában, akárcsak a túlzott alkoholfogyasztás. 

A folsavhiány tünetei

A vér alacsony folátszintje foláthiányos vérszegénységet okozhat. Ha ez kialakul, a szervezet nagyobb vörösvértesteket termel, amelyek nem működnek megfelelően. A gyakori tünetek közé tartoznak többek között:

  • a fáradtság,
  • az alacsony energiaszint,
  • a látási problémák és
  • a memóriazavar.

Folsav-túladagolás

A folsav napi 1 mg-nál nagyobb adagban történő alkalmazása már nem biztonságos, mivel a túladagolás 

  • gyomorpanaszokat, 
  • hányingert, 
  • hasmenést, 
  • ingerlékenységet, 
  • zavartságot, 
  • viselkedésváltozást, 
  • bőrreakciókat, 
  • görcsöket és egyéb mellékhatásokat okozhatnak.

A magas folátbevitel elfedheti a B12-vitamin hiányát, egészen addig, amíg annak neurológiai hatásai visszafordíthatatlanná nem válnak. Ez általában a folsav és a B12-vitamin napi ajánlott bevitelének 100 százalékát tartalmazó vitaminkészítmény alkalmazásával orvosolható. 

 Az étrend-kiegészítő készítmények nem helyettesítik az egészséges életmódot és a vegyes, kiegyensúlyozott étrendet.

Mire jó a folsav tabletta?

A folsavat az alacsony folsavszint (folsavhiány) és a magas homociszteinszint (hiperhomociszteinémia) megelőzésére és kezelésére használják. Egy igazán minőségi multivitamin készítmény, mint amilyen az USA medical Multivitamin for Women és az USA medical MULTIVITAMIN for Men kapszula, a 400 mcg folsav mellett a többi szükséges vitamin és ásványi anyagot is tartalmazza, amelyre szükséged lehet. Ha kipróbálnál más prémium minőségű készítményt is, nézz körül a webshopunkban egyéb étrend-kiegészítőkért!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Jelenleg a termékeket árusító forgalmazók betegséget megelőző vagy azt kezelő hatásokról, gyógyhatásokról és jótékony hatásokról nem állíthatnak semmit, ahogy az ezekre történő utalás sem megengedett. Informálódáshoz ajánljuk még a a CBD-t használók beszámolóit közvetítő fórumok böngészését, amiből annyit mindenképp megtudhatunk, hogy mások mit tapasztaltak a CBD olaj alkalmazása során. Azonban fontos kiemelni, hogy a CBD nem gyógyszer, nem étrend-kiegészítő és az USA Medical CBD termékeinek nem tulajdonítható gyógyhatás.

Az Európai Parlament (EP) legutolsó hivatalos álláspontja arról, hogy mire jó a CBD? itt olvasható: (Medical use of cannabis and cannabinoids 2019).

Népszerű cikkeink

Legkelendőbb termékeink

Weboldalunk sütiket (cookie) használ melyek az oldal techikai működéséhez szükségesek. TÖBB INFORMÁCIÓ