TERMÉKEK
MENÜ

B3-vitamin, avagy a niacin feladata

b3 vitamin hatása

Tartalomjegyzék

A B-vitaminokról sokat hallhatunk mostanában, különösen a B12-ről, a B6-ról és a folsavról, de mi a szerepe a B3-vitaminnak, vagyis a niacinnak a szervezetünk egyensúlyának fenntartásában? Mivel jár a hiánya, milyen élelmiszerforrásokkal vihetjük be, és mekkora mennyiségre van szükségünk belőle?

B3-vitamin, niacin, nikotinsav: mi a különbség?

A B3-vitamin a nyolc B-vitamin egyike, amelyet más néven niacinként is ismerhetünk, és létfontosságú szerepet játszik a szervezet normál funkcióinak megőrzésében. 

Két fő kémiai formája van:

  • nikotinsav
  • niacinamid (néha nikotinamidnak is nevezik).

Mindkét forma megtalálható az élelmiszerekben és a táplálékkiegészítőkben is. 

A B3-vitamin vízben oldódó vitamin, így a szervezet nem raktározza el, hanem a vizelettel ki tudja választani a felesleges mennyiségét. Ezt a nélkülözhetetlen tápanyagot táplálkozásunkkal vihetjük be, de kis mennyiségben a triptofán nevű aminosavból is előállítja a szervezet, amely állati eredetű fehérjeforrásokban található meg. 

A niacin hatása

A niacin részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, valamint hozzájárul 

  • az idegrendszer normál működéséhez,
  • a normál pszichológiai funkció fenntartásához,
  • a nyálkahártyák normál állapotának fenntartásához,
  • a bőr normál állapotának megőrzéséhez, illetve
  • a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez.

A B3-vitamin hatása kapcsán számos kutatás készült, amelynek során például azt is vizsgálták, hogy a niacin képes-e befolyásolni a magas vérnyomást és a koleszterinszintet. Az eredmények igazolásához azonban még további kutatásokra van szükség. 

A B3-vitamin-hiány tünetei

A B3-vitamin hiánya ritka a fejlett országokban, mivel a legtöbb élelmiszerből jól felszívódik, és számos élelmiszerhez is hozzáadják. 

A niacin megfelelő mennyiségű beviteléről ajánlatos gondoskodni legfőképpen akkor, ha bizonyos tényezők fennállnak. 

A B3-vitamin alacsony szintjéhez vezető faktorok közé tartoznak:

  • a triptofánban szegény étrend vagy olyan állapot, amely csökkenti a szervezet azon képességét, hogy a triptofánt niacinná alakítsa;
  • alultápláltság, például alkoholfogyasztási zavar, anorexia és gyulladásos bélbetegség miatt;
  • alacsony B2-, B6-vitamin- vagy vasbevitel, mivel ez csökkentheti a niacinná átalakuló triptofán mennyiségét.

B3-vitamin miben van?

A B3-vitamin számos élelmiszerben megtalálható, különösen a húsokban, a halakban, a diófélékben és a hüvelyesekben, például:

  • a vörös húsokban: a marhahúsban, marhamájban, sertéshúsban;
  • a baromfihúsban;
  • a halakban;
  • a barna rizsben;
  • a dúsított gabonafélékben;
  • a diófélékben és a magvakban;
  • a hüvelyesekben; illetve
  • a banánban.
b3 vitamin tapasztalatok

Mennyi niacinra van szükségünk?

A niacint niacin-egyenértékben (NE) mérik. Egy NE 1 milligramm niacinnak vagy 60 mg triptofánnak felel meg. A 19 év feletti felnőttek számára ajánlott napi tápanyagbeviteli érték férfiak esetében 16 mg NE, nők számára 14 mg NE, kismamák számára 18 mg NE, szoptató nőknél pedig 17 mg NE. A tolerálható felső beviteli szint (UL) az a maximális napi beviteli érték, amely valószínűleg nem okoz egészségkárosító hatást. A niacin UL értéke a 19 év feletti felnőttek esetében 35 milligramm. 

B3-vitamin tabletta és kapszula

Mivel a B3-vitamin legjobban a többi B-vitaminnal és C-vitaminnal együtt hasznosul, ezért a minőségi multivitaminokban komplexen találod meg ezeket a tápanyagokat, ahogy az USA Medical Multivitamin for Women és a USA medical MULTIVITAMIN for Men termékek esetében is. Ezek a készítmények a nélkülözhetetlen vitaminokat a természetben található növények és gyümölcsök erejével ötvözik, mint amilyen például a tőzegáfonya, a galagonya, a szőlőmag, a gránátalma és a fekete ribiszke kivonata.

Az USA medical NEURO PLUSZ kapszulája a B3-vitamin mellett még 22-féle fontos vitamint és ásványi anyagot, valamint 8-féle értékes növény és gyümölcs kivonatát is tartalmazza. Ha kipróbálnál más prémium minőségű készítményt is, nézz körül a webshopunkban egyéb étrend-kiegészítőkért!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Jelenleg a termékeket árusító forgalmazók betegséget megelőző vagy azt kezelő hatásokról, gyógyhatásokról és jótékony hatásokról nem állíthatnak semmit, ahogy az ezekre történő utalás sem megengedett. Informálódáshoz ajánljuk még a a CBD-t használók beszámolóit közvetítő fórumok böngészését, amiből annyit mindenképp megtudhatunk, hogy mások mit tapasztaltak a CBD olaj alkalmazása során. Azonban fontos kiemelni, hogy a CBD nem gyógyszer, nem étrend-kiegészítő és az USA Medical CBD termékeinek nem tulajdonítható gyógyhatás.

Az Európai Parlament (EP) legutolsó hivatalos álláspontja arról, hogy mire jó a CBD? itt olvasható: (Medical use of cannabis and cannabinoids 2019).

Népszerű cikkeink

Legkelendőbb termékeink

Weboldalunk sütiket (cookie) használ melyek az oldal techikai működéséhez szükségesek. TÖBB INFORMÁCIÓ